Merlet in Schoorl

Op deze regenachtige vrijdagavond arriveerden we veel te laat bij Merlet. Ik had natuurlijk even gebeld en dat was allemaal geen probleem. Na ons even te hebben opgefrist in onze heerlijk ruime kamer met prachtig zicht, zo bleek de volgende ochtend, op de weilanden achter het hotel-restaurant daalden we af naar het restaurant, wat al flink gevuld was. P1000300
De maxc3xaetre van de vorige keer, de heer Bourgonje was er volgens mij niet, wat niet wegnam dat de ontvangst in orde was.
Op tafel reeds de inmiddels bekende tomaatje, nootjes, stengeltjes en olijfjes en een aperitiefje wilden we ook wel. P1000280
Voor echtgenoot een Cava, voor mij diezelfde Cava maar dan met gin en een druppel aardbeilikeur. Lekker vond ik hem, lekker straf en daar had ik trek in. P1000281

We bekeken de menukaart en kozen natuurlijk voor het gastronomisch menu, het wijnboek  bekeken we ook en we kozen voor de mij vorige keer zo goed bevallen Albarixc5x88o Nora en de Cahors, een Chateau Leret. P1000284

Water, plat en bruisend verscheen, boter, olijfolie uit Spanje, die bijzonder zacht was en brood ook en een bordje met amuses. P1000286

Een Unami oester met een schuim van champagne, poeder van eendenlever en oesterblad; gelei van gevogelte met eendenlever, appel en gesneden oester en bonbon van eendenlever met een gelei van Granny Smith, compote van ui en rode wijn. De oester was heerlijk, de eendenleversmaak en het oesterblad combineerden mooi, schuim van champagne vind ik altijd wat wegvallen als ik zo vrij mag zijn; de gelei van gevogelte proefde meer als een terrine wat ik trouwens erg lekker vind, waarbij de eendenlever mooi uitkwam en tot slot was de bonbon door het gebruik van de appel heerlijk fris. Een fijn begin.
De witte wijn werd ingeschonken en die was nog net zo fris en stuivend als me hem herinnerde (of is het haar) P1000285
en hij paste wat mij betreft prima bij het voorgerecht. Yellowfin tonijn en Alaska King Krab. Een blokje van tonijn, krab en een gelei van kombu; tartaar van tonijn, gerold in sesamzaadjes; geroosterde tonijn met een gel van yuzu; sushi van tonijn, krab en een gelei van nori met wasabimayonaise en gepofte rijst en tot slot een gelei van tonijn met tonijn en vongole. P1000287

Het blokje van tonijn en krab met de gelei van kombu was lekker. Beide vissmaken kwamen goed naar voren, de tartaar van tonijn met sesamzaadjes is me net iets te bekend, de geroosterde tonijn met de gel van yuzu was wel aardig, maar aan de droge kant, de sushi vond ik relatief gewoon, waarbij ik moet aantekenen dat de wasabimayonaise prachtig zacht van smaak was, zodat ik eindelijk eens geen chloorreactie kreeg en tot slot vond ik de gelei van tonijn met de tonijn vooral erg mooi om te zien, de doorzichtige gelei kon je prachtig oprollen om het rolletje tonijn heen en de venusschelp lag er eerlijk gezegd wat verloren bij.
Even iets over de bediening. Ik ontbeerde deze avond de geweldige gastvrijheid van de maxc3xaetre. Niets ten nadele van de jonge bediening, zij deden zeer hun best, maar toch ontbrak er iets, er miste ook iets van aansturing, zo leek het en dat vond ik eigenlijk erg jammer. Het stokte zo af en toe met inschenken en ook de communicatie met de keuken leek wat stroever.
De Nora paste ook prima bij het tussengerecht. P1000288
Droog gebakken coquille St-Jacques met een kruim van knoflook, aardappel en spek. Zacht gegaard buikspek met een gel van pompoen en sinaasappel en een truffelsaus.
De coquille was iets te droog, maar wel lekker. Het buikspek was prima en het kruim voegde ook werkelijk iets toe. De gel van pompoen met sinaasappel leek iets te lang op het bord te hebben gelegen en dat was een beetje jammer. De smaak was nog wel mooi. De truffel zal hebben moeten gezeten in de donkere rondjes die op de rand van het bord lagen, maar eerlijk gezegd is die smaak me geheel ontgaan. Nu ik er zo over nadenk is het misschien wel zo dat men de truffelsaus is vergeten, want we vonden het gerecht wel wat kaal.
We schakelden over op de rode Cahors, die gewoon net zo lekker stroef was als we gehoopt hadden. P1000289
Hij deed het goed bij de gebraden reerug van de Veluwe, Langedijker zuurkool, Opperdoezer Ronde gevuld met reegoulash en gegratineerd met een crxc3xa8me van Epoisses en aardappel, rode minibiet, mousseline van rozenbottel, bundelzwam, minispruitjes, kastanje en jus van rode port. Een hele mond vol…..maar dat viel mee. P1000290

Mooi ree, lekkere zuurkool, een fijn aardappeltje waar je duidelijk de kaas proefde, lekkere groentjes en een fijn sausje. Een mooi herfstgerecht.

Echtgenoot dronk de Cahors door bij de kaas, ikzelf vroeg om een mooi glas witte wijn en dat kreeg ik ook. Een mij volkomen onbekende zelfs, wat altijd leuk is, een Matassa. P1000294
Een witte wijn uit de zuidelijke Languedoc, die me prima beviel.
De kaaswagen hier is nog net zo mooi als hij was en de kaassommelier (bestaat dat al, zoniet, dan toch) was top! P1000293
Wat een kennis en wat een enthousiasme, werkelijk een genot om naar te luist
eren.
We kozen allebei een prachtig bordje, kregen er nog wat notenbrood waarin een lichte hartige toets van olijf te proeven was en waren diep en diep tevreden. P1000292

Het dessert tenslotte bestond uit bramen, gember en chocolade. xe2x80x98Harde wenerxe2x80x99 van chocolade; baba van bramen, gembersorbetijs en licht gegeleerde ginger ale met schuim van whisky sour, marshmallow van bramen en merengue van bramen. P1000295

De harde wener (Noord-Hollands wellicht?) was lekker, zo ook de baba met het sorbetijs. De licht gegeleerde ginger ale was wel erg licht gegeleerd vond ik, waardoor het een wat waterig geheel werd en de merengue was gewoon lekker.
We sloten af met espresso waarbij wat zoetigheden, waaronder die vorige keer zo waanzinnig lekkere madeleine, die vanavond helaas niet warm was en ook niet droop van de boter. P1000298

Tot slot wandelden we richting  Grand Cafxc3xa9 waar echtgenoot nog een espresso nam en ik een lekker Brandtapje en tevreden doken we daarna ons fijne bed in. Na het ontbijt de volgende ochtend, wat niet bijzonder opzienbarend was, maar wel lekker reden we nog even richting huis voor we ons culinair zouden onderdompelen in Kortrijk.

Samenvattend: Merlet is absoluut een goed restaurant, maar deze avond ontbrak op de een of andere manier het wow-gevoel en dat vind ik eigenlijk heel erg jammer.

9 gedachtes over “Merlet in Schoorl

  1. Dik tevreden waren jullie..zo klinkt het!
    Ik kan niet anders zeggen dan dat ik bijna ga twijfelen of we straks in juni nou wel naar Duitsland moeten gaan met vakantie!?
    Zulke mooie maaltijden als hier beschreven ga ik wel missen daar denk ik.
    Wat zijn die witte zuidelijke Rhonewijnen toch heerlijk hè. Echte eetwijnen.

  2. @Myriam en Agnes
    Inderdaad dames, heerlijk eten lukt altijd prima in Frankrijk, dat mis ik toch wel in Italië, eerlijk gezegd. Ook lekker, maar toch minder wat mij betreft. Maar ja, de huizen zijn in Italie weer een heel stuk comfortabeler, met name de bedden en dat vind ik inmiddels ook een heel belangrijk punt. En die witte Rhonewijnen zijn inderdaad erg lekker altijd Agnes, hoewel ik me ook verheug op de Friuliwijnen in de hoop dat ze eindelijk eens wat diepgang hebben (de witte bedoel ik dan).
    De vierde recensie wordt pas die, waar jij zo op wacht Myriam. Maar hij is absoluut het wachten waard 😉

  3. Genietend zit ik achter m’n computer .. mooi beschreven Carla!
    Leuk restaurant, leuke gerechten, leuke wijnen en met Bib zullen ze ook een leuke prijs hebben berekend. Goed adres concludeer ik!

  4. We hebben een reservering staan voor Merlet, mede dankzij de positieve berichten van Ronald Giphart en van jou. De foto’s zien er prachtig uit, de gerechten klinken super. We zullen zelf eens zien of er voor ons een wow-gevoel te halen valt. Ik ga er wel van uit!

    Grote groet (zoals meneer Giphart zou zeggen)

    Jaartal

  5. Vast wel Jaartal, toen ik nog eens naar de foto’s keek tijdens het schrijven bedacht ik me dat de keuken gewoon een off-day had. Neem daarbij dat de maxc3xaetre afwezig was en dan wordt de beleving heel anders. Ik eindig bepaald ook positief tenslotte.

  6. Misschien dat het voor jou iets tegenviel vergeleken met de vorige keer, maar als ik dit lees denk ik wel..wowww.
    Ik ben ooit is in de brasserie/grandcafxc3xa9 van Merlet geweest en dat vond ik al zeer goed.

  7. john golsteijn

    Zoals ik me Merlet herinner! Goed en gezellig prima keuken. Zo hebben jullie het ook beleefd. Ben het met je eens dat de heer Bourgonje een perfekte gastheer is, en als hij er niet is merk je dat. En de suites hier zijn heel aangenaam.
    Dank voor je verslag Carla.
    Gr. john.

Geef een reactie

