De Zwethheul in Schipluiden

Op deze zaterdagavond van het jaarlijkse werkgroepweekend gingen we naar De Zwethheul. Een geheel verbouwde Zwethheul, van binnen dan. Terracottatinten, krukken, bankjes, hout en een lange bar vormen tegenwoordig de lounge. Aan de entree is weinig veranderd. Hoe het restaurant er nu uitziet weet ik niet, maar ook daar waren de kleurstellingen warmer dan voorheen. In de serre waar ons gezelschap de maaltijd zou gebruiken was voorzover ik kon zien alleen de vloerbedekking veranderd en uiteraard, maar dat was al eerder gebeurd, de raamdecoratie.
We begonnen met een aperitief in de lounge, voor de meesten van ons een witte wijn, voor een enkeling een glaasje champagne. Moxc3xabt et Chandon volgens mij.
Er bij wat knabbels.P1030053 Of zoals men het hier noemt: Westlandse groentegarnituren. Een glaasje met miniworteltjes en een prettig zoutje onderin, een glaasje met julienne van bleekselderij, een glaasje met groene aspergepunten met een crxc3xa8metje van het xc3xa9xc3xa9n of het ander, nog een glaasje met gemarineerde schijfjes radijs aan een stokje en tot slot een glaasje met diverse chipjes, o.a. van chorizo en iemand meende ook biet te proeven. Leuk om mee te beginnen. Het worteltje vond ik het geestigst.
Erna in een puntzakje een gepaneerde xe2x80x98visstickxe2x80x99 van tong met onderin een remouladesaus. Lekker en geinig, maar wel lastig te eten.P1030055
Tot slot in de lounge een glaasje met een ravioli met tong en truffel in een prettig schuimend sausje. De truffel is mij geheel ontgaan, wat ik niet erg vind, de ravioli vond ik erg lekker. P1030057
Aansluitend werden we aan tafel genood in de behoorlijk duistere serre, maar gelukkig heeft men hier dimmers, dus het licht kon op een voor mij normaal niveau gezet worden. Ik zie nu eenmaal graag wat ik eet. Waters, boter en brood waren de hele avond in ruime mate voorhanden.

De eerste wijn, een Vouvray xe2x80x98Les Argilesxe2x80x99 2007, Frankrijk, Franxc3xa7ois Chidaine, Vouvray, werd ingeschonken. Een prettige, lichte wijn, die niet heel veel indruk op me maakte.
We genoten deze avond van het menu Marioxe2x80x99s favorieten.
Dat betekende in ieder geval nog een amuse.
Paling en risotto, citroen en runderbouillon.P1030060 Op heerlijke risotto met een lichte citroentoets troffen we twee stukjes paling aan, erbij een reepje gekonfijte citroen en de runderbouillon werd er aan tafel bijgeschonken. Een mooi gerechtje, met sterke smaken die elkaar niet wegdrukten, maar wonderwel aanvulden. Erbij nog een kroepoekje van het een of het ander en de toon voor rest van de maaltijd was wat mij betreft gezet.

De Vouvray begeleidde ook het eerste voorgerecht.
Tonijn.
P1030063_2
Als tartaar met gebakken nieroogkreeft. Granny Smithappel en romige limoendressing.
Een mooi rondje tonijntartaar afgedekt met ik meen toch echt een plakje zwaardvis, ik kan me nl. niet voorstellen dat dat ook die appel was en erop blijkbaar de nieroogkreeft. Ik zelf zou zweren dat het een langoustine was, maar goed, op het menu staat anders. In die nieroogkreeft/langoustine stond een chipje van Granny Smith (daar wordt je tegenwoordig overal mee doodgegooid tenslotte) en ernaast allerlei piepkleine blokjes van de appel, rauw, als gelei en zelfs gedroogd. Het geheel werd vervolmaakt door de romige limoendressing. Erg lekker was het.
Het tweede gerechtje was schol. Op de graat gebakken, aardappelpuree, spekkruim en dressing van snijbonen.
Een mooi stukje schol troffen we aan, perfect van cuisson. Ernaast een dotje heerlijk romige aardappelpuree met een lange sliert snijboon en daarnaast een crxc3xa8me van snijboon, die hoog op smaak was. Het spekkruim mxc3xa9t vet werd over de vis geschonken en dat was heerlijk. P1030065
Erg prettig, een kok, die een beetje vet niet schuwt! Een mooi gerecht vond ik dit, de snijboontoevoegingen vond ik erg leuk en smaakvol.
Erbij trouwens een wijn die ik erg lekker verrassend vond. Een Ox 2006, Domaine Trapet, Alsace. Het is dat het de typische fles was, maar anders zou ik hem nooit als een Elzasser herkend hebben. Een wijn om te onthouden.

We vervolgden met een andere wijn, een Saint Joseph xe2x80x98Le Lombardxe2x80x99 Blanc 2008, Domaine Yves Cuilleron, Saint Joseph. Een wat moeilijkere wijn dit. Ik vond hem erg lekker, maar ik hou ook wel van die Rhonewijnen, maar ik geloof niet dat iedereen er nu zo weg van was.
In ieder geval begeleidde hij de tarbot. Gebakken, puree van witte uien, gepofte sjalot en jus met kappertjes en bosui.P1030066_2
Precies dat troffen we ook aan. De tarbot was perfect, de puree van de uien was lekker, erop nog een reep prei, de jus met de kappertjes en de bosui zat in een apart bakje en desgewenst kon je dat over de vis kiepen. De gepofte sjalot lag ernaast en was ook gewoon lekker. In al zijn eenvoud een uitstekend gerecht.

Het laatste voorgerecht (of tussengerecht, wat men wil) was kreeft. P1030067
Zacht gegaard, wortelpuree en sabayon van dragon. Een lief gerechtje met een flink stuk heerlijke kreeft. De wortelpuree was zuigend zacht en de sabayon van dragon was heerlijk. Genieten dus.
Erbij een Riesling xe2x80x98Donatusxe2x80x99 2007, Weingut Kurt Angerer, Kamptal, Oostenrijk. Heerlijke wijn, ze kunnen er toch wat van tegenwoordig in Oostenrijk.

Het hoofdgerecht was kalfshaas. P1030068
Gepocheerd , gebakken spek, gepocheerde kalfsmerg, linzen Du Puy en schuimige saus van kalf. Een flinke portie. Precies dat troffen we trouwens ook aan op het bord. Een flink stuk heerlijk gepocheerde kalfshaas, een lange reep gebakken spek, een mergpijpje met de kalfsmerg, eronder de linzen met sjalotten en eroverheen de schuimige saus. Op de foto zie ik nog een rondje van iets, maar ik ben volledig vergeten wat het was. Mocht het me nog te binnen schieten, dan vul ik het alsnog aan.
Erbij een Kunstler 2006, Spxc3xa4tburgunder, Rheingau. Een wijn die ik wel ken en die ik ook erg prettig vind. Hij deed het uitstekend bij het kalf.

Er was nog iets prxc3xa9-desserterigs, maar dat had niemand eigenlijk door, dus dat ging in xc3xa9xc3xa9n ruk door met het dessert.
Het dessert was citroen. P1030072
Op verschillende manieren bereid, crxc3xa8me, melksorbet en posset.
Het prxc3xa9-dessertje was iets met mango en een rietje, lekker! Het dessert was inderdaad citroen. Op de posset na, die lastig te vinden was op het volle bord, was alles naar mijn smaak te zuur. De nuance viel geheel weg en mijn mond trok nog net niet samen. Jammer, want een citroendessertje kan zo verfrissend werken tenslotte.
Erbij een glaasje Juranxc3xa7on, vin doux naturel 2005, Domaine de Souch, Juranxc3xa7on, die ik nogal gewoontjes vind eerlijk gezegd.

We sloten af met koffie en friandises P1030075 en voor enkelen een digestief. Ik probeerde een eau-de-vie de Sapin en die was lekker. Echt zoxe2x80x99n struiken eau-de-vie. Bij de friandises nog heerlijke chocoladelolly’s. P1030076
Behoorlijk tevreden verlieten we dit prettige restaurant, het was weer eens verwennerij

8 gedachtes over “De Zwethheul in Schipluiden

  1. Behoorlijk tevreden… ik twijfel. Alle keren onder Erik (c?) van Loo was fantastisch en 1x met A en hij wil er beslist niet meer heen. Ook na een (eerdere) verbouwing. Ik vind het een prettig restaurant, niet hemelbestormend qua gerechten maar gxc3xb3ed.

  2. Andrea

    Ooit, heel, heel lang geleden ben ik een keer bij de zwetheul geweest. (in de tijd van de Nouvelle cuisine).
    Na lezing van jou recensie misschien toch eens op herhaling.
    Liefs Andrea

Geef een reactie

