Mijn Keuken in Wouw

Op deze dinsdagavond van de restaurantweek reden we via de pont naar Wouw. Wouw ligt bij Roosendaal. Prachtig midden in het typisch Brabantse dorpje ligt daar het oude gemeentehuis, waar nu het zeer sympathieke restaurant Mijn Keuken is gevestigd. Erachter een mooie oude kerk, bankjes her en der en ook nog een prachtig terras aan de voet van de entreetrap. Een mooi plaatje.

De ontvangst was hartelijk, het tafeltje tochtig. Dat werd overigens heel snel opgelost door de doortastende gastvrouw, die de hele avond alles op rolletjes deed lopen.

Of we iets wilden drinken? Ja, een witte wijn deze keer, ik voelde me helaas nog geen 100%. En daarna duurde het even voor er iets gebeurde, dat was wel een beetje raar. Uiteindelijk kwam er lekker brood met boter en wat olijfolie (Kreta meen ik) in schaaltjes. Niet lang erna verschenen de amuses.

En wat voor amusesxe2x80xa6..

P1020844 Een schaaltje met een op 65 graden gegaard eitje met schuim van visychoise, knoflookcroutons en nog iets wat ik niet goed kon detecteren. Maar wat een smaakexplosie zeg, geweldig! Ernaast een bordje met een quenelle. Een brandade van gerookte schelvis en prei en erop en erbij flinterdunne reepjes gefrituurde prei. Ook erg lekker.

Het menu voor de restaurantweek stond op een kaartje op tafel beschreven. Uit te breiden hier met een tussengerecht voor 9.95 en kaas was mogelijk in plaats van dessert voor 4.50 extra.  Een wijnarrangement was ook mogelijk: 19.50 voor het driegangenmenu, 24.50 voor het viergangenmenu.

Wij kozen uit de vriendelijke wijnkaart een Viognier uit Nieuw Zeeland, die we zouden doordrinken bij de hele maaltijd. Een prima wijn.

IJswater is geen punt hier gelukkig, dus het feestje kon beginnen.

We begonnen met een frisse salade met gemarineerde tonijnfilet, sorbet van yuzu met een koud soepje van watermeloen. In xc3xa9xc3xa9n woord heerlijk. P1020845 De tonijn was nu eens niet gemarineerd in soja, maar in iets anders, wat een fijne frisse toets gaf en toch de tonijnsmaak niet weghaalde, de sorbet van yuzu was wel zuur, maar dat zure verdween direct uit de mond en het aan tafel bijgeschonken soepje van watermeloen was heerlijk rins. Erbij trouwens nog wat flinterdunne plakjes en rondjes groentjes. Een mooie combinatie en een mooi gerechtje.

Het extra tussengerecht was gebakken Noordzee scholfilet, Opperdoezer ronde aardappel, gerookte Oosterschelde paling, palingbouillon met saffraan. P1020847 Ook mooi. De schol was uitstekend, zo ook het stukje gerookte paling. De aardappel deed me weinig verder eigenlijk en de saffraan in de palingbouillon is me ontgaan, maar dat lijkt me niet zo vreemd met paling. Hoewel ik moet aantekenen dat de paling hier zeker niet overheersend was, zoals zo vaak wel het geval is. Weer een mooi gerecht.

Het hoofdgerecht, gebraden tamme eendenborstfilet, flensje van pompoen gevuld met de rillette van eendebout en ganzenlever in eigen jus, was , het wordt saai, ik besef het, geweldig lekker. P1020848 Uiterst smaakvol, perfect gebraden vlees, ernaast dat opgerolde flensje wat erg lekker was en erbij nog flink wat cantharelletjes: een heerlijk gerecht.

Dat het licht op de foto opeens anders lijkt komt omdat de verlichting flink gedimd werd op dat moment. Dat hoeft wat mij betreft niet, ik zie graag goed wat ik eet, maar het schijnt sfeerverhogend te zijn.

Het dessert van het menu, cake van wortel en amandel, vanille hangop, sinaasappel en huisgemaakte sorbet van wortel, wisselden we in voor kaas. Een vriendelijke meneer kwam naar onze voorkeuren informeren en even later kwam er een lekker bordje met wat kaasjes op tafel. P1020849 Erbij wat notenvrijgenbrood en een lepeltje perenmarmelade meen ik en we waren dik tevreden.

xc3x89chtgenoot sloot af met een espresso met erbij wat madeleines.

Absoluut een restaurant om naar terug te keren.

Voor een indruk van de kaart, de menuxe2x80x99s en de lokatie verwijs ik naar de website.

12 gedachtes over “Mijn Keuken in Wouw

  1. Van codium had ik nog nooit gehoord. Wel weer een wow-menu en al haat ik het woord, ik kan me alles voorstellen bij uitbuiken. Hoe goddelijk ook (en ik krijg acuut trek bij de omschrijvingen), de foie gras gerechten zijn wel lekker zwaar. Waar je die kaas nog liet! 😉 Fraaie foto’s weer en goede beschrijving met 1 kritiekpuntje: je schrijft vaak ‘heel gewoon’, maar dit is ongewoon genieten volgens mij.

  2. @ Yvon
    Ach, al die superlatieven verdienen wat mij betreft ook een relativering. Natuurlijk is het genieten bij Oud Sluis, maar dat betekent niet dat ieder gerecht ongelofelijk bijzonder is. Het is er gewoon heel goed. En omdat ik regelmatig meemaak dat het niet gewoon heel goed is, gebruik ik dan die term. Zo schrijf ik nu eenmaal.

  3. john golsteijn

    Nou Carla heerlijk dit zelf gekozen Menu. De bereidingen van ganzenlever heb ook ik een keer mogen proeven. Bij deze waren er voor mij ook nieuwe bij. Subliem, water loopt in mijn mond. Nauwkeurig tot in detail beschreven. Het was een gezellige zondag daar in Sluis.
    Gr. John

Geef een reactie

