De Wensput in Doorn

gemaakt op 30-MAY-02

De Wensput….
We komen hier al jaren op onze wandeltochten in de omgeving van Driebergen, Maarn, Doorn en bij onze bezoeken aan het Arboretum aldaar. De kinderen vinden het er prettig omdat er poffertjes en pannenkoeken te krijgen zijn – wij vinden het er prettig omdat er in het najaar mosselen met Elzaswijn te krijgen zijn en in het voorjaar hebben we hier regelmatig genoten van asperges, ook met wijn uit de Elzas. Wij konden dan kiezen tussen een Riesling of een Sylvaner. Als je dat weet is er niets aan de hand. Bovendien, het is een pannenkoekenhuis, ze heten tegenwoordig wel restaurant….
Op 20 mei j.l. waren we hier weer eens, de rododendrons in het arboretum stonden in volle bloei, mooi ! Ik had me verheugd op de asperges en de kinderen wilden wel weer eens een pannenkoek…Maurits besloot om 11.00 uur al dat hij toch maar poffertjes zou nemen, zonder boter, want boter eet hij niet, nooit gedaan ook. Ole wilde een pannenkoek met spek en kaas…Het terras zat vol, wat niet erg was, want en de volle zon stond erop en ik hou er niet van om in de zon te eten en het terras ligt langs een doorgaande weg, niet prettig dus. Binnen was het heerlijk koel en heerlijk rustig (geen rennende kinderen e.d.)Enthousiast keken we rond naar de schoolbordjes, waarop, zo waren we tenslotte gewend, de asperges en de wijn werden aangekondigd….De bordjes hingen er wel, maar daarop stonden geen asperges, maar pannenkoeken met aardbeien, ijs en slagroom en een coupe met aardbeien, ijs en slagroom. Als ik al pannenkoeken eet, dan eet ik ze met spek en suiker. Als ik een hele goeie bui heb, wil ik er ook weleens eentje met appel, maar ik hou eigenlijk helemaal niet van pannenkoek, raar eten vind ik dat. Diepe teleurstelling dus, de kaart moest bekeken worden….
Behalve ellenlange rijen pannenkoeken (met shoarma, stroganoff, spaghettisaus en weet ik veel….)stonden er de typisch Nederlandse lunchgerecht op: uitsmijter, broodje bal e.d.. Ook hollandse biefstuk en ook schnitzel. Ik had trek en nam een schnitzel (in geen maanden gegeten tenslotte). Maurits bleef bij zijn poffertjes zonder boter, Ole switchte naar een sate, die nam Constant ook.
De poffertjes waren okee volgens Maurits, de sate was veel, heel erg veel. Het was een immens lange spies (hout) met enorme brokken varkenshaas eraan, garnituur erbij, saus, kroepoek, atjar. Ole vond het erg lekker….Mijn schnitzel was in orde, een schnitzel, helemaal niets mis mee. Bergen rauwkost lagen ernaast, waarvan vooral de rode kool lekker was. Twee enorme bakken goed gebakken dunne frietjes maakten het geheel af. Wat een hoeveelheid !
Voor dit alles, 4 glazen bier, 2 flesjes Sinas, 1 Cola en 1 water waren wij 47,35 kwijt.

Of ik er weer zal komen ? Alleen als ik de mosselen of de asperges er weer ontdek, anders hooguit voor een drankje. Jammer, want het beviel ons altijd goed.
Denk overigens niet dat het hier slecht is, zeker niet, onze verwachtingen lagen alleen anders.

4 gedachtes over “De Wensput in Doorn

  1. Hoi Carla,

    Je schrijft: en de kinderen wilden wel weer eens een pannenkoek…

    Tja, toen ik er eens was, waren er geen kinderen. Alleen maar volwassenen die een heerlijke pannekoek zaten te verorberen.

    Vanaf dat moment realiseerde ik me dat pannekoekenrestaurants niet alleen voor het kleine grut in het leven geroepen zijn.

    Een bijzondere gewaarwording.

    Je kunt er prima eten.

    Groet,

    Arnoud

Plaats een reactie