De Hermitage in Rijsoord

Er moesten weer allerlei mensen uitgegeten worden, deze keer met een club die voor het eerst met partners samenkwam. In het geliefde restaurant van echtgenoot en de voorzitter van de Raad, die er zo ongeveer om de hoek woont.
Nu ken ik het restaurant wel, eerst gevestigd in Zwijndrecht en sinds enkele jaren in Rijsoord op dat mooie plekje aan het Waaltje. Het duurt natuurlijk even voor het hele gezelschap (uiteindelijk 18 personen) compleet is, maar die tijd brachten we genoeglijk keuvelend door bij de ingang van de laag gelegen bar. Met wat drankjes en wat knabbeltjes. Rondom 19.00 werden we naar boven genood, waar volgens mij behalve de zaaltjes ook de brasserie – Corneille heet die – gevestigd is. De brasserie ken ik niet, ik hou niet van brasseriexc3xabn bij restaurants al dan niet met *. Voor een blik op het gebeuren verwijs ik naar de website, waar ook de menu’s en wijnkaart te zien zijn.
Nu had ik me wel bemoeid, voor de verandering overigens, met het menu, maar niet met de wijnen, dus daar was ik benieuwd naar. We begonnen met een Viognier uit Zuid-Afrika, die ik erg aangenaam vond. Als amuse verschenen een loempia gevuld met gemarineerde zalm in ras el hanoutkruiden, met erbij zeekraal en aspergemayonaise, wat ik weliswaar prettig vond, maar ik vond de kruiden iets te kanelerig aanwezig. Daar schrok ik van, want bij het hoofdgerecht zouden dezelfde kruiden gebruikt worden. De zeekraal was als altijd erg lekker, zo ook de aspergemayonaise. Erbij een tweede amuse, crxc3xa8me van bloemkool met garnaaltjes, Hollandse nieuwe met een mousse van rode biet. Dit alles in een glaasje. Lekker, maar natuurlijk te veel smaakjes in xc3xa9xc3xa9n glaasje…

Na een keurige pauze, waarin ook de broodjes, ijswater en dergelijke op tafel kwamen, verscheen het voorgerecht. Gewelde Oosterscheldekreeft op tagliatelle van gerookte asperges met een saus van jonge doperwtjes. Een goed gerecht, alhoewel zowel de asperges als de doppertjessaus wel iets meer pit zouden mogen hebben wat mij betreft. De kreeft was erg mooi (erg veel ook).
Het tussengerecht, gebakken zeebaars met saffraan-vanillevinaigrette was uitstekend. Erg mooie zeebaars met een mooie diepe saffraansaus, waarin duidelijk – maar niet te duidelijk – de vanille te proeven was. Een mooie portie ook.
Hierna wat speeches, dat hoort er nu eenmaal bij en daarna het hoofdgerecht. met Ras el Hanout gelakte Anjouduif, gebakken ganzenlever, taartje van risotto en gewelde zuidvruchten. Een Marokkaans aandoend gerecht, niet alleen door de kruiden, maar ook door de zuidvruchten, die ruim door de risotto verwerkt waren. Het kon een ieder erg bekoren, mij zelf iets minder, omdat ik nu eenmaal niet erg dol ben op vruchten door mijn eten. De duif was uitstekend, twee mooie borstjes per persoon en ook de gekonfijte pootjes vond ik erg lekker. Het/de kaneel uit de kruiden kwam hier wat minder uit de verf, wat ik alleen maar plezierig vond. Het plakje ganzenlever was perfect, nog bijna lopend van binnen, dus ook daar was ik blij mee. Erbij rode wijn, een Bourgueil, die niet onaardig was. Men schenkt hier overigens prettig door, dat wil nog weleens anders zijn met gezelschappen. Dat hangt dan overigens natuurlijk meestal van het gezelschap af en niet van het restaurant, want het is maar wat je afspreekt uiteraard.
Weer een ronde speeches, want degenen waarvan afscheid genomen wordt, moeten natuurlijk wel iets terugzeggen en we sloten af met rozet van gesneden met aardbeien met sinaasappel en mint, roomijs van kardemom en rode pepertjes. Gewoon goed dit nagerecht, lekker ijs, prima aardbeitjes en lekker fris.

Tot slot nog allerlei soorten koffie, thee, snoepjes en wat digestieven en tevreden verlieten we redelijk laat dit sympathieke restaurant.

Een gedachte over “De Hermitage in Rijsoord

Geef een reactie

