Wollerich in Sint Oedenrode

Wollerich op 13 mei 2004. Een beetje spannend, want ik zou een medesmulwebber gaan ontmoeten en dat blijft toch een spannende zaak vind ik.
Eigenlijk zomaar opeens kwamen we uit op Wollerich in Sint Oedenrode (met dank aan Arnold ). Nu had ik geen idee waar Sint Oedenrode precies lag, maar het blijkt een mooi Brabants plaatsje te zijn, zo tussen Den Bosch en Eindhoven in. Nog mooier ligt het restaurant. Een oude notariswoning met een aangebouwde serre, een prachtig terras en veel groen. Erg mooi. Prettig ruim ingericht ook. Wij zaten in de serre, veel okerkleurtjes daar, veel ronde tafeltjes en een enkele rechthoekige. Omdat tafelgenote iets verlaat was heb ik even gesproken met het bedienende meisje en kwam er derhalve achter dat de serre later is aangebouwd (foto’s van die verbouwing hangen bij de toiletten overigens) en dat de serre wxc3xa9l en het terras nxc3xadet onderheidt is, met alle nare gevolgen van dien helaas.
De ontvangst was allervriendelijkst, het lunchmenu werd ons toegelicht, we kregen de kaarten, ook het kaartje met het vier/vijfgangenmenu werd ons desgevraagd uitgereikt en we konden dus aan de slag. Een leuke kaart hebben ze hier. Niet al te uitgebreid, maar wel erg mooie gerechten. Een aantal menu’s natuurlijk ook, waarvan de prijzen me een beetje ontschoten zijn. In ieder geval hebben ze hier buiten het lunchmenu ook nog een vier- en een vijfgangenmenu xc3xa9n een zevengangenmenu, wat inclusief wijnen 105 Euro kost. Om me te orixc3xabnteren heb ik wat gesurfd en de opvallend goede recensies over het zevengangenmenu mxc3xa9t het wijnarrangement zijn me bijgebleven. In ieder geval een reden om hier nog eens terug te keren. En uiteraard serveert men hier de diverse Alliancemenu’s, waarbij me nu pas voor het eerst is opgevallen dat de prijzen van die Alliancemenu’s in Belgixc3xab hoger liggen dan in Nederland, maar dat heeft te maken met de BTW-heffing. Dan weten we dat namelijk ook weer.

Na enig overleg besloten we tot het lunchmenu, wat we in ieder geval wilden uitbreiden met de kaaswagen.In het vijfgangenmenu zaten een aantal gerechten, waar ik eigenlijk gewoon geen trek in had, alhoewel het Bresseduifje me toch nog even deed aarzelen..
De wijnkaart, die hier redelijk uitgebreid en duidelijk opgesteld is, bekeken we even en na overleg met het vriendelijke meisje dat ons bediende, besloten we uiteindelijk tot een Saint Vxc3xa9ran van Louis Jadot (altijd goed tenslotte), omdat de door mij voorgestelde Marsannay iets te wrang zou zijn. Die Marsannay hoop ik dan maar elders nog eens te proeven. In ieder geval was het een prettige wijn. IJswater is hier ook mogelijk, zoals bekend levert dat een pluspuntje op.
Als apxc3xa9ritief namen we overigens allebei een glaasje witte huiswijn, hier volgens mij een Chardonnay uit Italixc3xab.

De amuses werden ons gebracht, drie hier. Crxc3xa9me brxc3xbblxc3xa9e van asperges, een lekker crxc3xa9metje, maar met een vreemdsoortig en wat ons betreft, onnodig zoetje erop. Leuk in dit verband is dat de diverse recensies over Wollerich reppen van het gebruik van zoetjes in de gerechten, wat ook Jonnie Boer van De Librije doet. Nu is me dat zoetjesgebruik eigenlijk alleen opgevallen bij deze crxc3xa9me brxc3xbblxc3xa9e, dus eigenlijk heb ik er geen oordeel over. Aspergesoepje, dat werkelijk ontzettend lekker was met hele prettige, perfect gegaarde stukjes asperge erin en een zalmrolletje van zeer licht gerookte, dus nog bijna rauwe zalm, gevuld met een mengseltje waar ik in ieder geval iets van paddestoelen in proefde. Lekkere amuses !
Het eerste gerecht was een plxc3¡atje ! Risotto van ravioli met geitenkaas met St.Jakobsmosselen en een lichte botersaus, geparfumeerd met kerrie. Drie gestapelde rondjes troffen wij aan op ons rechthoekige bord. Allereerst de risotto, die vreemd genoeg gemaakt was van Basmatirijst en dus niet van Arboriorijst, waar we even aan moesten wennen, maar die allengs prettiger werd. Daarop een blaadje rucola, daar weer op de werkelijk perfect gebakken St. Jakobsmosseltjes en helemaal bovenop de ravioli gevuld met een vrij sterke geitenkaas. Goddelijk, die ravioli ! Eromheen de beurre blanc, waarin ik in ieder geval geen kerrie proefde, ik meen dat de kerrie verhuisd is naar de risotto. Een erg mooi gerecht, ondanks de wat vreemde risotto. Erg dapper ook om een dergelijke sterke geit te gebruiken, niet iedereen is tenslotte helemaal weg van dergelijke kaasjes. Wij gelukkig wel, dus we waren blij.
Tijdens de keurige pauze die ons naar het hoofdgerecht zou brengen kregen we een appelijsje. Helaas vonden we het ijsje, wat in een filodeeghoorntje zat, te zoet en hebben het dus ook niet opgegeten. Maar de geste is, denk ik, aardig.
Het hoofdgerecht, tongrolletje met asperges en truffelsaus vond ik een absolute verrassing. Twee behoorlijk dikke, soms nog iets te harde helaas, asperges vonden wij op ons bord, omgeven door een zeer aardige truffelsaus. Erop drie rolletjes tong, gevuld met een erg lekker paddestoelenmengsel, daar weer op een plakje selderij (volgens mijn tafelgenote !) en erop een toefje spinazie. Ernaast nog wat mooie aardappelpuree en ik was zeer tevreden. Niet in het minst omdat Wollerich gelukkig leuk gebruik maakt van zout.
Waarmee we bij de kaas kwamen. Een niet heel uitgebreide kaaswagen heeft men hier, maar de kazen die er waren, waren werkelijk uitstekend.
We kozen allebei een aantal stukjes en ik herinner me in ieder geval nog een stukje Brie, een lepeltje Soumaintrain, een oude geit en een Belle de Hollande, de Brabantse Blauwe dus. Gewoon erg mooie kaasjes stuk voor stuk. Erbij wat toast met pistachenootjes en roggebrood en een glaasje met een appel/selderijmengseltje, maar dat hebben we niet aangeraakt.

Toen nog espresso met snoepjes, o.a. een erg lekkere chocoladelolly (witte chocolade, gevuld met zeer pure, leuk gevonden !) en toen was het eigenlijk de hoogste tijd om te vertrekken, helaas. Door al ons gebabbel was de middag werkelijk voorbij gevlogen.
Samenvattend: een aanrader dit restaurant, ik keer zeker nog eens terug om het zevengangenmenu te proeven.

Een gedachte over “Wollerich in Sint Oedenrode

Geef een reactie

